Turometru cu LED-uri

Instalatii, computere de bord si alte montaje pentru masini.

Turometru cu LED-uri

Postby dymos90 on 09 Nov 2008 12:40

Turometrul descris in acest articol are o constructie simpla, folosind ca indicatoare LED-uri. El poate lucra si cand se foloseste aprinderea clasica si cea electronica. Turometrul are si posibilitatea masurarii turatiei la relantii.
DATE TEHNICE
Tensiunea de alimentare: 12 - 14 V
Limita de masurare - 6000 rot/min (1200 rot/min)
Precizia de masurare - 500 rot/min (100 rot/min)
Consum - 165 mA
Pentru ca montajul sa poata lucra si in cazul aprinderii electronice si in cazul aprinderii clasice, la intrare avem circuitul R1D1, care protejeaza montajul si limiteaza impulsurile la o valoare constanta. Apoi impulsurile sunt aplicate prin circuitul R2R3 in baza tranzistorului T1. Rezistorul R2 protejeaza baza lui T1, iar R3 blocheaza tranzistorul in momentul cunt pe baza nu exista impulsul pozitiv. Condensatorul C1 evita deschiderea tranzistorului la impulsuri cu frecventa mai mare de de 300 Hz, evitand posibilitatea deschiderii de catre impulsuri false care ar putea aparea la ruptor-distribuitor. Tranzistorul T1 formeaza etajul de comanda a circuitului integrat CL1. CL1 are nevoie pentru comanda de un impuls negativ care in cazul nostru se formeaza la deschiderea lui T1, cand C2 este pus la masa. Datorita faptului ca C2 este descarcat in starea de repaus a lui T1, apare pe terminalul 2 al lui CL1 un scurt impuls negativ si C2 incepe sa se incarce prin R5. La blocarea lui T1, C2 se descarca prin combinatia seric R5 - R4.
Dupa acest comutator de intrare urmeaza convertorul tensiune-frecventa format dintr-un circuit basculant monostabil si un circuit de integrare. Componenta de baza a circuitului basculant monostabil este circuitul bE555, care lucreaza cu o constanta de temporizare dictata de elementele C4 si R6 dupa formula t = 1,2 C4 x R6.
S-a ales constanta t=3,6 ms, care corespunde unei frecvente de aproximativ 280 Hz. Prin aceasta s-a micsorat riscul de comanda falsa. Condensatorul C3 se foloseste la filtrarea tensiunii interne de referinta a lui CL1. La iesirea lui CL1 este circuitul de intrare R7-C7, tensiunea pe C7 fiind direct proportionala cu frecventa de la intrare (turatia motorului).
Etajul urmator reprezinta etajul de afisare, care in functie de tensiunea pe C7 aprinde progresiv 12 LED-uri. Circuitul este montat dupa indicatiile din catalog. Rezistoarele R9 si R11 formeaza divizorul tensiunii de referinta pentru CL2.
In schema este reprezentata punctat posibilitatea conectarii in cazul cand vrem sa schimbam gama de masurare (pana la 1 200 rot/min), gama pentru reglajele de relanti.
Tensiunea de alimentare si tensiunea de referinta pentru CL2 sunt stabilizate cu dioda Zener D2 compensata termic de catre D3. Pentru functionarea circuitului basculant monostabil stabilizarea nu are nici un efect, ea fiind necesara pentru ca tensiunea de pe C7 sa nu depinda de tensiunea de alimentare.
REGLAJ
Pentru reglajul turometrului avem nevoie de o sursa de 12 V si un generator AF. Generatorul se leaga la turometru prin intermediul circuitului din fig. 2. In locul lui R9 se leaga un potentiometru semireglabil de 15 kW, care se va regla astfel ca LED-urile sa lumineze progresiv, conform tabelului.
----------------------------------
TURATIA f(Hz)
(rot/min)
----------------------------------
500 16,7
1000 33,3
1500 50,0
2000 66,7
2500 83,3
3000 100
3500 117
4000 133
4500 150
5000 167
5500 183
6000 200
----------------------------------
Tabelul este valabil pentru motoarele in 4 timpi (Dacia, Skoda etc.).
Dupa reglaj se masoara potentiometru semireglabil si se pune in loc un rezistor de acea valoare.
La fel se procedeaza si pentru reglarea lui R10 la turatia de relanti.
LISTA DE PIESE
R1=820 W; R2, R3=12 kW; R4=5,6 kW; R5=22 kW, R6=220 kW; R7=270 W; R8=120 W/0,5 W; R9=8,2 kW (vezi textul); R10=1,5 kW (vezi text), R11=15 kW; R12=10 W/2 W; R13=82 W; C1=150 nF; C2=22 nF; C3=10 nF; C4=20 nF; C5=20 mF/25 V; C6=20 mF/25 V; C7=200 mF/25 V; T1=BC108; T2=BC107; D1, D2=PL5V1Z; D3, D4, D5=1N4001; D6=PL12Z; CL1=bE555; CL2=A277D
dymos90
 
Posts: 9
Joined: 23 Sep 2008 21:20

Re: Turometru cu LED-uri

Postby puiu on 10 Nov 2008 09:31

foarte interesant, vreau sa-l fac si eu pentru un matiz dar cred ca ai uitat sa postezi schema.... daca e prea mare incearca un zip ceva...
User avatar
puiu
 
Posts: 63
Joined: 16 Apr 2008 23:49

Re: Turometru cu LED-uri

Postby gogutu on 22 Oct 2009 19:09

detin multe scheme din multe domenii care sunt interesati sa dea raspuns sau im.pe
lacustagelu_68@yahoo.com
gogutu
 
Posts: 15
Joined: 19 Oct 2009 20:01

Re: Turometru cu LED-uri

Postby MeDeVe on 22 Oct 2009 19:31

salut, cu automatizari ai ceva? chesti simple dar interesante
poti posta si aici ca sa vada toti
..Camere-Live.Net - Suntem cu ochii pe tine !!!
User avatar
MeDeVe
moderator
 
Posts: 67
Joined: 22 Jun 2009 23:04


Return to Electronica Auto

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron
Sedo - Buy and Sell Domain Names and Websites project info: elektronica.us Statistics for project elektronica.us etracker web controlling instead of log file analysis Powered by  MyPagerank.Net